sportisverige.blogg.se

Gamers online har ett alldeles eget språk

Publicerad 2017-11-20 09:26:00 i Allmänt,

glödande ränder på TV-skärmen

Spela online kan kännas som en helt ny värld!

Jag minns fortfarande hur det var första gången jag loggade in i ett MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) och hur jag med spänning såg fram emot att få spela rollspel på nätet tillsammans med andra. Nästan omedelbart började jag skriva i chatten i spelet och fick svar. Och jag fattade nästan ingenting…

De som spelade på nätet hade utvecklat ett konstigt språk som vi oinvigda inte förstod! Det är allt en himla tur att jag inte är blyg av mig så varje gång jag inte förstod vad någon menade så frågade jag. Ganska snart insåg jag att det som till en början hade varit helt obegripligt faktiskt hade en logik. Det mesta var förkortningar av något och det tog inte lång tid för mig att bli insatt.
Man lär sig med tiden
Spelet jag började min gaming-resa inom var ett science fiction äventyr som heter Anarchy Online. Jag spelade som clan-medlem (en av de tre sidorna i spelet) och lärde mig saker som B2B som i detta spelet betydde ”Between the two bulding on top of the hill in Old Athens” som var en vanlig mötesplats när man köpte och sålde saker inom spelet. När jag sedan gick vidare och började spela WOW (World of Warcraft) så fick jag lära mig helt nya förkortningar och referenser. Med åren har jag testat många spel online och insett att varje spel har sitt eget språk, men att vissa saker är likadan.

Gaming språk Betyder På svenska
BRB Be right back Kommer snart igen
GTG Got to go Jag måste sluta spela
PLSTHXBYE Please, thank you, goodbye Vanligt sätt att avsluta en mening där man tigger om hjälp
HAX You have hacked the game Du fuskar!
ROFLMAO Rolling on floor laughing my ass off Skrattar hysteriskt mycket för det du gjorde/sa var så himla kul!
LEEEROYYYY Leroy Jenkins Hör du detta, spring åt andra hållet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annika Björkander

Mitt namn är Anna. Jag är 25 år ung. Bosatt i Lund. Bland mina intressen är exempelvis sport, friluftsliv, dans, träning och fotografering. Jag arbetar som press-sekreterare.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela